FAKTA OM FARTYGET ALUETT

1994-1995 lät Marinmuseum i Karlskrona bygga en fullskalig rekonstruktion av Kalmar I. Förlagan var så pass bevarad så man kunde göra ganska bra uppmätningar. Fartygstypen kalls för Byrdning (tros vara föregångaren till Koggen) och är en lastbåt från 1200-talet. Aluett är 11,6 meter lång och bredden är 4,6. Djupgåendet är ca 1.1 meter. Barlasten består av järntackor som väger ca 7 ton sammanlagt och totaltvikten är ca 11 ton. Hon är byggd mestadels i ek med en del detaljer i furu sammanfogade av ca 3000 handsmidda nitar.

Typen påminner mycket om vikingaskeppen med sitt klinkbyggda (bild kommer) öppna skrov och ett råsegel. Skillnaderna är främst att hon har ett stävroder (som på en modern båt) och alltså inte styråra, och sex balkar som går tvärs över och sticker ut genom bordläggningen. Detta byggnadssätt gav båten en större tvärskeppsstyrka men tillät den samtidigt vara en så pass fjädrande konstruktion att den kunde tåla stor last i grov sjö. Seglet är 42kvm stort och hänger ner från ett rå fastsatt med råbandsknopar (därav namnet råbandsknop) som i sin tur är fäst vågrätt på masten.

Läs mer om detta i ATT SEGLA med Aluett. När vinden mojnar finns det fyra åror att bemanna (ingen motor), men som alla lastfartyg är hon tung och bred så man ror inga längre sträckor om det går att undvika.

FAKTA

  • Hemmahamn: Kalmar
  • Typ: Byrding
  • Sjösatt: Maj 1995
  • Längd: 11,6 meter
  • Bredd: 4,6 meter
  • Djupgående: 1,1 meter
  • Vikt barlast: 7 ton
  • Total Vikt: 11 ton
  • Antal spant: 18
  • Roder: Stävroder
  • Roddplatser: 4
  • Masthöjd: Drygt 11 meter
  • Segel: Råsegel på 42kvm
  • Motor: Nej
  • Träslag: Ek och furu
  • Besättning: 4-6 beroende på kompetens och väder